Angajare de clovn – Teatrul Național București

A fi sau a nu fi bufon … aceasta este întrebarea.

Eu merg sa revăd spectacolele de teatru care îmi plac. Uneori o dată sau de două ori, alteori de mai multe ori și, în unele situații speciale, de atâtea ori încât pierd șirul. Mi se întâmplă ca unele spectacole să mi se lipească de suflet. Așa, pur și simplu, de la prima vizionare, îl simt cum își croiește drum, se cuibărește alene și își lasă amprenta prin locuri încă nemarcate ale inimii mele. Așa am descoperit că ea este gigantică atunci când vine vorba de teatru pentru că mereu se mai găsește câte un loc în plus, virgin, unde să își stabilească reședință permanentă câte un spectacol nou de teatru.

Asta mi s-a întâmplat cu Angajare de clovn. Nu mai știu exact când l-am văzut prima dată sau de câte ori l-am revăzut de atunci, dar știu că mă însuflețesc brusc când îl văd că apare programat în calendarul Teatrului Național din București. Pentru că spectacolul ăsta îmi place. Mult. Extrem de mult.

Trei clovni bătrâni, prieteni vechi, se reîntâlnesc cu ocazia unui anunț de angajare. Nota comică a revederii lor, prilej pentru a afla mai multe despre fiecare dintre ei și despre relațiile dintre ei, este ancorată în incontestabilul final ce domnește asupra tuturor oamenilor. Asistăm la o ultimă reprezentație, la finaluri de carieră și de viață, la bucuria jocului și a rememorării amintirilor din tinerețe. La o ultimă angajare, un ultim salt de la trapez în magia pe cât de încântătoare pe atât de apăsătoare și de tristă a vieții de clovn. Sub masca giumbușlucurilor se ascunde, uneori mai la suprafață, alteori mai în străfunduri drama bătrâneții, a apropierii de moarte și lupta cu sentimentul inutilității. Mai vine cineva din urmă care să ducă această artă mai departe? Mai există speranță? Când tragem linie oare nu cu toții suntem Peppino?

Ion Caramitru debordează de imaginație și de ingeniozitate din scaunul de regizor al acestui spectacol și mă bucur să văd că folosește tot potențialul tehnic al Sălii Studio. Atât vă spun, pentru că probabil v-ați prins deja că nu îmi place să divulg elemente cheie din spectacolele pe care le văd, o să aveți o surpriză tare plăcută atunci când o sa vă reîntoarceți în sală după terminarea pauzei. Împreună cu întreaga echipa tehnică a acestui spectacol, Ion Caramitru reușește să te fure, să se joace cu imaginația ta și să te transpună în mai multe povești și spații de joc diferite. Costumele semnate Liliana Cenean sunt încântătoare, iar luminile (Chris Jaeger), muzica (Călin Țopa) și coregrafia (Florin Fieroiu) construiesc povești în adevăratul sens al cuvântului. Totul contribuie la o atmosferă foarte specială care pe mine efectiv mă transpune în altă lume. Și, firește, totul se întregește cu ajutorul distribuției.

Petre Ancuța (Filippo), Emilian Mârnea (Nicollo) și Florin Călbăjos (Peppino) își asumă cu mult curaj niște partituri grele care nu presupun doar actorie și mișcare scenică, ci mult mai mult. În spate se ascunde o muncă întreprinsă minuțios de cercetare și studiu a ceea ce înseamnă să fii cu adevărat un clovn. Lucrul acesta se vede și se simte pentru că îmi imaginez că nu e deloc ușor să joci, să cânți, să dansezi și să te joci, dar din interpretările celor trei am resimțit doar bucuria de a se afla pe scenă și de a face niște partituri complete. Vedem trei roluri de compoziție studiate și muncite, cu treceri rapide și uneori neașteptate de la momente comice la momente emoționante și încărcate de vulnerabilitate și invers.

Nicollo al lui Emilian Mârnea este adorabil și deopotrivă sensibil. Tristețea și amărăciunea unei vieți ce se apropie de final se întrevăd și atunci când râde, glumește și își aduce aminte de succesul din tinerețe. Momentul său de pantomimă este pur și simplu încântător, iar Emilian îl duce până la capăt cu brio, cu o doză esențială de improvizație și cu profesionalism chiar și dacă recuzita se întâmplă să mai dea rateuri. Florin Călbăjos este Peppino, clovnul care pare cel mai cuminte și mai rezervat dintre cei trei. Cândva actor, instrument al “artei adevărate”, Peppo cântă, se joacă și recită cu pasiune, credibilitate și cu o poftă teribilă de a fura lumina reflectoarelor, reușind să amplifice astfel și mai mult soarta tragică a personajului său. Petre Ancuța este Filippo cel într-o aparentă veșnică nemulțumire, care are mereu ceva de comentat sau de punctat și care este prieten cu sticla de băutură. Jonglează și el la fel de priceput ca și colegii săi cu trecerile comice la cele dramatice și, sub masca sa de afurisenie, ascunde o mare doză de vulnerabilitate, de iubire pentru meseria sa și de pasiune ce arde încă mocnit de a se afla în fața spectatorilor și de a-i face să râdă.

Jocul lor este curat, este plin de dorință, de vitalitate. Este proaspăt, este firesc și plin de ritm, dar încărcat de o sensiblitate aparte, reală, palpabilă. Ei nu îți spun ție, spectatorului, doar o poveste. Ei sunt o poveste pe care o dezvăluie puțin câte puțin. Și te prind cu totul și te lași fascinat. Și râzi alături de ei și cu ei, dar, în același timp, substratul și încărcătura reală a textului ți se așează greu pe umeri. Iar Florin, Petre și Emilian nu se joacă în fața noastră cu jumătăți de măsură. Dau totul pentru că sunt înzestrați cu talent pe toate planurile, dedicare și profesionalism și, ceea ce este cel mai important pentru mine, știu cum să transmită emoție în starea ei cea mai pură și să îți intre în suflet.

Îmi asum toată doza de subiectivism pentru că, da, știu și mă repet, îmi place teribil de mult acest spectacol. Mi-e inima mai bună, mai veselă și mai matură după ce se termină acest spectacol și, dacă ar fi să ne ghidăm după ideea că poate unele spectacole sunt croite exact pe și pentru sufletul unor persoane, această montare a piesei Angajare de clovn e clar ca îmi îmbrățișează inima de fiecare dată. Nu o să încetez niciodată să spun sau să cred că teatrul nu doar că poate să facă bine la suflet, dar chiar să îl și vindece, iar pentru mine acest spectacol înseamnă una dintre definițiile termenului fericire.


Poster of a circus by night.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top
shares